Mit Udstyr

Her beskriver jeg mit nuværende udstyr. Lidt om hvorfor jeg har valgt det og hvordan jeg syns det fungerer for mig. Det er helt og holdent min subjektive mening om udstyret. Jeg kommer senere med nogle sider der går lidt mere i dybden, dette er blot mit nuværende setup. 

Efter halvandet år med m43 så har jeg besluttet at det var ikke for mig. Et par måneder havde jeg gået og tænkt hvilken retning jeg ville gå. Jeg savnede noget i mine billeder, som jeg ikke helt kunne sætte ord på. Syntes måske bare billederne taget med mine tidligere Nikon huse var mere levende og interessante. Så kom nyheden om at Olympus sælger kamera divisionen fra. Om det er godt eller skidt vil tiden vise, men starten på enden for Olympus er der jo en risiko for. Og når nu jeg allerede gik og tumlede med at gå tilbage til Nikon så blev det nyheden der satte hovedet på sømmet. Hvad nu med vægt og størrelse som jo egentlig var grunden til jeg skiftede i første omgang, ja det er jo prisen for den ekstra kvalitet som jeg føler Nikon systemet giver mig.

Jeg fik byttet mit grej ud med et start kit der er starten på mit “nye” brugte Nikon system.

Kamera

Nikon D810

Nikon D810 er en af pro modellerne fra 2014, som en opdatering til D800/D800e. Det er en videreudvikling af D800 sensoren, der ud over at lavere ISO så har man fjernet anti aliaserings filteret for at øge skarpheden. D800(e) var allerede fænomenalt skarp og forskellen er nok også ret minimal i den virkelige verden. Med 36Mpix opløsning så er der detaljer nok til hvad som helst, ikke helt på højde med den nuværende D850 men rigeligt til de fleste. Sammenlignet med D800(e) så får man 5fps mod 4fps. AF systemet er også opgraderet i D810, med den nye group af mode og lysmåleren har også fået en opdatering. Søgeren er stor og lys og kameraet er en fryd at fotografere med, på trods af vægten. Jeg valgte at få batterigrebet MD-D12 med for at få bedre ergonomi ved vertikale billeder. Det støtter også bedre mod min hånd med batterigrebet.

Tidligere havde jeg D800 og det havde jeg nok købt igen hvis ikke jeg fik muligheden for at skifte til dette sammen med en lille samling af objektiver. Dette er lidt dyrere brugt end D800, men det jeg fandt har taget ca. 23000 billeder og der er mange billeder tilbage i det. Og da det er lidt opdateret i forhold til D800 så slog jeg til. De vigtigste opdateringer for mig er AF og frame rate. D810 virker meget mere responsivt end D800, den nye processor er kraftigere og det betyder den kan bedre håndtere de store filer.

Objektiver

Tamron 24-70mm F/2.8 VC USD Di

Dette er et standard zoom objektiv, som dækker fra 24mm til 70mm. Sammenlignet med Nikon’s 24-70mm 2.8 så har dette Tamron VC (Billledstabilisering) hvilket Nikon’en ikke har. Fysisk er Tamron’en en hel del større end Nikon men det er på grund af billedestabiliseringen. Skarphed og baggrunds slør er omtrent det samme på begge objektiver. Tamron’en er en hel del billigere end Nikon objektivet, så det er en fordel. Tamron har lidt mere focus breathing, hvor brændvidden er en smule mindre tæt på. Så ved 100cm så er den måske 62mm mens den over 2m er 70mm som den skal være. Denne effekt er bedre kontrolleret på Nikon, men det er stort set det eneste man mister ved Tamron objektivet i forhold til Nikon. Til gengæld får man VC og en billigere pris. Nikon er dog kommet med en nyere 24-70mm 2.8 med VR, som til gengæld er endnu dyrere. Væsentligste ulempe er at objektivet tager massive 82mm filtre som jo gerne koster en del.

Tamron 70-210mm F/4 Di VC USD

Denne 70-210mm zoom fra Tamron er en moderne genfødsel af den gamle klassiske brændvidde fra 70-210mm. Med sin faste blænde på F/4 er det relativt lysstærk, dog ikke på niveau med de dyrere F/2.8. Men hvad den ikke har i lysstyrke så får man et kompakt design og lavere vægt ved at opgive det ene stop. Det gør dette objektiv til et attraktivt alternativ til de dyrere lysstærke objektiver, og prisen er langt under. Stativ foden er sparet væk da dette objektiv ikke behøves sådan en, det kan sagtens bæres på kameraet. Billedestabiliseringen er ganske effektiv, og objektivet kan fintunes med Tamron’s tap-in console så det yder fænomenalt ved alle brændvidder og afstande. Oveni er dette objektiv vejr forsejlet og med intern zoom mekanisme. Det er ikke i Tamron’s SP serie da objektivet er bygget af høj kvalitets plastik for at spare vægt (860g), men designet fra SP serien har de genbrugt og det virker da også ganske solidt. Objektivet benytter 67mm filtre som jo er en smule billigere end de større 77mm filtre. Billedkvaliteten er ganske solid allerede fra F4 med kun ganske lille forbedring ved nedblænding, så kvaliteten kan nemt sammenlignes med F2.8 udgaven der dog er en anelse skarpere ved 200mm – men igen den koster 3 gange så meget. Fokus grænsen er kun 95cm så ved 210mm kan man komme pænt tæt på.

Tamron 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2

Denne 150-600mm super zoom fra Tamron er nyeste generation som erstatter den første udgave. Den nye udgave byder på et bedre AF system, med fokus begrænsning og VC kan indstilles til forskellige modes. Objektivet kan desuden fintunes med Tamron’s tap-in console så det yder fænomenalt ved alle brændvidder og afstande. Ud over dette er objektivet fuldt vejrforsejlet og har en væsentlig bedre bygge kvalitet end forgængeren. Oven i det har den fået en ny smart låse mekanisme, som kan låse kameraet i en vilkårlig brændvidde. Stativ foden er desuden arca swiss kompatibel og af en bedre kvalitet. Filtre er ikke noget man ofte bruger med disse brændvidder, men skulle man få lyst så skal man punge ud med et enormt 95mm filter. Med sine knap 2 kg er det ikke det letteste objektiv i verden, men når man holder det op mod det zoom område objektiver har så er det faktisk ganske imponerende let. Billede kvaliteten måler sig med andre objektiver i sin klasse. Sammenligner man med den første generation så er den blevet skarpere ved 600mm og muligheden for fintuning gør at skulle der være en lille inkonsistens så kan det justeres væk. Fokus og VC er ganske lydløs. Fokus hastigheden er væsentlig hurtigere end den første generation, og den kan desuden låses på 2.2-10m eller 10m-uendeligt så fokus systemet ikke skal vandre så langt hvis man for eksempel skyder fugle på afstand eller fotografere gennem et hegn som fanger fokus. Den største ulempe sammenlignet med de mere lysstærke tele-zoom’s er at søgeren er noget mørkere på grund af 6.3 blænden. Der lukker F/4 objektiverne noget mere lys ind. Men prisen for F/4 eller F/5.6 zooms er jo så også en hel del højere, og denne rækker så 100-200mm længere. Sammenligner man med de store Nikon primes så er det klart de sætter foden ned og viser hvorfor de koster det de gør. Her kan Tamron ikke være med, men langt hen af vejen så er det godt nok det langt de fleste formål. Klart en F/4 vil give 20-40 minutter længere foto tid morgen og aften fordi den lukker det mere lys ind, og den vil have lidt ekstra bokeh ved samme brændvidde. Bokeh kan man dog sagtens opnå med dette objektiv, ganske godt endda. Prisen for F/4 fordelen er så vægt og indkøbspris (En Nikon 200-400mm F/4 vejer 3,5 kg og koster ca. 45000kr fra ny). Jeg ved med mig selv 3,5kg objektiv foruden kameraet kommer jeg ikke til at få så meget med som dette objektiv.

Nikkor AF-D 50mm F/1.8

Dette er det såkaldte plastik fantastic objektiv. På full frame er det er såkaldt normal objektiv med sine 50mm. Med sine F1.8 er det et lysstærkt objektiv som er fint til dårlig belysning men også hvis man gerne vil ha et let objektiv med på en gåtur. Zoom er der ikke noget af, foruden ens fødder. Ofte set som et objektiv der lærer fotografer være kreative, fordi de ikke bare kan dreje en zoom ring – man skal flytte sig for at få en god komposition. Jeg plejer at benytte den i mørke omgivelse hvor jeg ikke kan bruge flash.

Nikkor AF 70-210mm F/4-5.6

Det ældste objektiv i foto tasken, hvilket må ses som en styrke ved Nikon at de gamle glas stadig fungerer. Objektivet blev produceret i slut 90’erne. Dette er udgaven uden afstands information, som er lidt langsommere til at stille skarpt og giver ikke flash besked om afstand. Optisk er D udgaven, som den med afstands information hedder, ens. Forskellen er udvekslingen i gearet er anderledes og så er afstands informationen tilføjet. Det betyder nu ikke alverden. Jeg manglede en zoom i 70-200mm området og fandt denne til en 500 lap, så tænkte jeg hvad pokker og købte den. Forventningerne var ikke så høje, men faktisk så er det nu ikke så tosset endda, selv på et 36MPix kamera. Klart opløsningen er måske ikke helt på højde med moderne objektiver, men alligevel overraskende god. Så den får nok lov at blive, som backup for Tamron objektivet der performer bedre og fokuserer langt hurtigere. Man skal dog være opmærksom på at idet objektiver ikke fortæller kameraet om afstanden til motivet så virker TTL Flash ikke ret godt med dette objektiv, da den ikke øger flash outputtet ved større afstand som normalt.

Nikkor AF-S 300mm F/4 ED-IF

Denne Nikkor AF-S 300mm F/4 ED-IF er en af de klassiske primes fra Nikon. Objektivet har været produceret siden 2000 og frem til nu, hvor det er blevet erstattet af den nye VR version. Men kvaliteten af dette objektiv fejler bestemt ikke noget, man skal blot huske at lukketiden skal lidt højere op da der ikke er billedestabilisering. Fotograferer man dyr så er man i forvejen ret højt oppe i lukkertid, så det er ikke et stort problem. Den store blændeåbning, set i forhold til zoom’s, er med til at give renere billeder da iso vil være lavere. 300mm er et godt start punkt især for de større dyr, men i underkanten til fugle. Sammenlignet med Tamron objektivet ovenfor så mangler jeg VR og den ekstra brændvidde. Brændvidden kan man øge med en 1.4x teleconverter men så er vi på F5.6 som jo ikke er langt fra Tamron’s F/6 ved 400mm. Jeg ved ikke om jeg får objektivet brugt nu jeg har Tamron objektivet, det er nok mere marginalt i hvertfald.

 

Flash

Yongnuo YN568EX

Denne billige kina flash virker super godt. Den understøtter alle Nikon funktioner, og koster kun en brøkdel af Nikon’s egne flash. Bruger ikke så ofte flash, så der er ikke så meget grund til at købe en dyr mærkeflash når denne klare behovet.